lauantai 22. maaliskuuta 2014

Europe by train.

Viikon yli puolivuotta oltu reissussa. Maapallo kierretty, ja tällähetkellä aikatarkkaan Maarianhaminan kohdalla ylittämässä pohjanlahtea. Viiden tunnin päästä olen siellä, minne ei ikinä olisi ennen tätä uskonut näin kaipaavan. Suomessa. Rakkaani vastassa Turun satamassa.

Jotta matkustamisesta ei olisi tullut liian helppoa, päätin ottaa 10päivän InterRail-passin reissun loppuun. Alunperin tarkoitus oli matkustaa Euroopassa yksin, mutta viimehetkellä; alle viikkoa ennen passin ensimmäistä voimassaolopäivää sain houkuteltua Hentilän Ossin Suomesta mukaan.

Kuten viimepäivityksessä kirjoitin, lensin Torontosta Itävaltaan, Wieniin. Päivän kerkesin kierrellä kaupungilla, ennen Ossin saapumista paikkakunnalle.

Kyseisellä InterRail-passilla saa matkustaa kymmenen
 päivän aikana viitenä päivänä Euroopan junilla.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa oli Itävallan alpit. Sanoin kuvailematon kokemus. 2500m korkean vuoren huipulta lähtevät pisimmillään 12km pitkät rinteet, postikortti-maisemat ja lähes +20asteen lämpötila. Ei voinut kuin NAUTTIA!!
BadGastein

Seuraavaksi vuorossa oli Italia. Lähdimme yöjunalla samana iltana, ja matkustimme Roomaan. Muutaman tunnin päästä saapumisesta päätimme kuitenkin jatkaa vielä saman päivän aikana Milanoon.

Sitten Paris, France

Jonka jälkeen Hamburg, Germany

Ja lopulta Stockholm, Sweden

Viking line

Vietimme keskimäärin yhden päivän kaikissa noissa kaupungeissa.
InterRail-passimme oli niin lyhyt, (vain viisi matkustuspäivää) joten piti miettiä tarkkaan reitit, että pääsemme Tukholmaan asti niiden päivien aikana.

Näihin kuviin ja tunnelmiin päättyy kokonaisuudessaan erittäin huikea, uusien kokemuksien ja mielenkiintoisten paikkojen täyteinen puolvuotinen. Kiitos kaikille siinä mukana olleille.
Voisin lähteä nyt nukkumaan, että aamu valkenisi nopeammin.

Nähdään pian!
-Jari

lauantai 8. maaliskuuta 2014

Kanadassa.

Juhana on päässyt turvallisesti Suomeen. Tsempit sinne pääsykokeiden lukuun!
Minäkin lähdin kohti Suomea, mutta maapallon toiselta puolelta. Suuntana oli ensimmäisenä siskon perhe Kanadan Torontossa. Tiedossa oli 4h lento Manilaan, siellä 10h 25min vaihtoaika jonka päätteeksi 17h 45min suora lento Torontoon. Matka oli pitkä joten siihen oli valmistauduttu ajoissa. Tosin matkaan varaamat sudokuvihkot ja ristikot on edelleen käyttämättömiä.

Olin valmistautunut Manilassa istumaan koko kymmenen tuntia penkillä yrittäen välttää nukahtamista, että riittää unta piiitkälle lennolle, mutta toisin kävi. Ensi reaktio oli shokki. Suoraan koneesta meidät ohjattiin huoneeseen, jossa ovella kerättiin kaikkien matkustajien jatkolentoliput ja passit. 10min kerkesin ihmetellä asiaa, kunnes virkailija tuli kysymään että haluanko lähteä lentokentän ulkopuolelle odottamaan jatkolentoani.
Ei tarvinnut kauaa miettiä, kunnes olin jo täyttämässä Filippiinien viisumi anomuksia.

Ilmaisbussilla pääsin kentältä kaupunkiin. Aamulla kuudenaikaan ei ollut pahemmin menoa, joten hieroin tuttavuutta liikennettä ohjaavien poliisien kans. Nyt on majapaikka hommattu valmiiksi enskertaa varten Manilassa!

Toiselle lennolle lähtiessä olin ollu reilu vuorokauden hereillä, joten olin lähellä nukahtaa turvatarkastukseen. Ensimmäinen kymmenen tuntia lennosta nukuin kuin tukki, joten matka meni todella nopeasti.

Balin +30 astetta muuttui yhtäkkiä Toronton -20 asteeseen ja päälle vielä erittäin voimakas tuuli. On siinä totuttelemista! Torontossa kylmin talvi kymmeniin vuosiin sattui tietenkin just nyt.

Mount St. Louis Moonstone

Reilu viikko on vierähtänyt Kanadassa, ja maanataina on aika taas jatkaa matkaa. Ei suinkaan vielä koti Suomeen, vaan Itävaltaan. Kaverini lentää Suomesta sinne myös, joten sieltä sitten seuraavaa päivitystä!

- Jari

keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Suloiseen suomehen!

Viimeinen reissupäivä. Takana aivan mielettömän hieno puolivuotinen täynnä ainutlaatuisia kokemuksia.
Vielä ennen loppuanalyysejä kuitenkin sananen ja kourallinen kuvamateriaalia kuluneesta Indonesiaviikostamme.

Viime perjantain suunnitelma oli käydä päiväseltään paljon kehutuilla Gili-saarilla. Päiväseltään siksi, että ehtisimme vielä illaksi hotellille seuraamaan  Leijonien kamppailua rakkaimman vihollisensa Tre Kronorin kanssa. Toisin kuitenkin kävi.

Parin tunnin bussimatkan ja toisen mokoman laivataipaleen jälkeen saavuimme perille ja aloimme tiedustella, monenko tunnin päästä lähtisivät ensimmäiset laivat takaisin Balille. Olo oli vähän typertynyt, kun biljettetiskiltä kerrottiin päivän ainoan laivan irtoavan juuri rannasta.

Ajattelimme kuitenkin ottaa väärinymmärryksestä (tai lipunmyyjän käytännön pilasta) kaiken irti ja koska saarella ei moottoriajoneuvoja lainkaan suvaittu, nappasimme hevoskärryt saaren toiselle puolelle.

Puolentoistatuhannen asukkaan Gili Air osoittautui ehkä tähänastisen Aasiani leppoisimmaksi paikaksi. Ihmiset olivat valtavan mukavia, ruoka Indonesian tapaan erinomaista, rannat loistavat ja paikallinen liikennekin metelöi lähinnä kavioillaan ja satunnaisilla hirnahduksilla.

Kuvat kertoisivat parhaiten koralleilla ja merikilpikonnien kanssa snorklauksesta, mutta kun niitä ei ole. Kerrottakoon kuitenkin, että merenalaiset maisemat olivat jotain aivan uskomatonta. Suosittelen kokemista!

Arviolta 40-metrinen paattimme, johon neljästään ahtauduttiin

Gilikoti

Saaren erilaisesta elämänmenosta kertoo hyvin se, mitä lopulta kävi sille meidän niin kovasti odottamalle pelille: Rankan riutalla räpikköinnin uuvuttamana kömmimme kuuden aikoihin päiväunille tarkoituksena nousta kahdeksalta ylös kuuntelemaan ottelu rantaravintolan netillä. Kun kello soi, oli majamme muuttunut tukalan kuumaksi tuulettimien pysähdyttyä ja koko saari oli säkkipimeänä. Kynttilöillä valaistussa rannassa ravintolan omistaja, vuokranantajamme ja kaverimme kertoi, että jonkin sortin päägeneraattorista oli bensa päässyt loppumaan ja sitä nyt oltiin hakemassa lisää.. Onneksi se peli ei kuitenkaan kovin kummoinen tainnut olla. Sähköt palasivat lannistuneella äänensävyllä lausutuille loppuanalyyseille svenssonien juhliessa finaalipaikkaansa.

Jari Gili-kaverien kanssa sumpilla
 Saaripäivien jälkeiset päivät painottuivat paljolti aurinkoon, hyvään ruokaan ja olympialaisiin. Osansa saivat näiden lisäksi muun muassa hieronnat ja psykologian sekä indonesian opiskelu, suomipuheluita unohtamatta.

Eilen aamubanaaniletuilla syntyi idea vuokrata skootterimoottoripyörät ja ajella Ubudin pikkukaupunkiin. Suomen ja Australian säntillisiin liikenteisiin tottuneilla oli pitkälti pujotteluun pohjautuvassa liikennekäyttäytymisessä ihmettelemistä, mutta nopeasti siitäkin pääsi kärryille.

Ennen Ubudia poikkesimme matkakumppaniksi ja oppaaksi tarjoutuneen kahvilanpitäjän kuppilassa. Paikka ei oolut mikään tavanomaisin kahvila. Ensinnäkin se sijaitsi kahvi- ja maustepuutarhojen ytimessä. Paikalla valmistettiin myös nykytiedon mukaan maailman toiseksi kalleinta sumppia, luwak-kahvia.

Luwak-kahvin omalaatuinen alkuperä

Kahvimakua joka lähtöön

Ubudissa vierailimme vielä apinametsässä, vanhojen temppeleiden ja pähkähullujen apinoiden parissa. Ei tunnu kivalle, kun apina haukkaa banaanin himoissaan reidestä..

Ne käy päälle!

Pikkuroisto tyytyväisenä itseensä

Eilen illalla sitten tiemme erkanivat. Erinomaisena matkatoverina toiminut Jari pakkasi nyssykkänsä ja hyppäsi taksiin suuntana Kanada. Tällä hetkellä kaveri taitaa lennellä jossain päin Tyyntä valtamerta, toivottavasti ainakin reilusti yläpuolella. Ehkä täälä blogissa ensi kerralla jotain siitä reissusta.

Aamulla kävin vielä kujeskelemassa lähikulmilla juttelemassa paikallisten kanssa ja fiilistellen viimeisestä helleaamusta pitkään aikaan.

Ja sitten siihen loppuanalyysiin: Hitusen vajaat puoli vuotta on tosiaan oltu reissun päällä. Ikimuistoiset kuukaudet, joissa riittää muisteltavaa moninkertaisesti mitä blogin perusteella voisi päätellä. Kokemuksia ja elämyksiä on tullut roppakaupalla ja on saanut tutustua mahtaviin ihmisiin, niin suomalaisiin kuin muihinkin.

Vaikka matka on ollut mitä parhain, ette uskokkaan, kuinka hienoa on illalla hypätä koneeseen ja aloittaa 28 tunnin matka Suomeen! Suomeen joka tuntunee nyt entistäkin paremmalta paikalta asua. Suomeen, jossa oma, niin kovasti kaivattu suomalainen on Helsinki-Vantaalla vastassa..

Siinä analyysiä, pitää alkaa pakkaamaan. Nähdään!